zondag 3 juni 2012

Zaterdag 2 juni

Ook gisteren stond er weer een kleutergym les op het programma.
Ik ben begonnen met het uidelen van kaartjes. Iedereen kreeg een kaartje en moest daarna diegene zoeken die hetzelfde kaartje had gekregen.
Met deze kaartjes heb ik tweetallen gemaakt voor de inleiding.
We begonnen met twee emmertjes water halen. De kinderen vonden dit erg leuk om te toen.
Hierna kregen alle tweetallen een bal van mij. Ze gingen daarmee overrollen, overgooien en overtrappen.

Na deze inleiding ben ik gestart met het uitleg geven over sommige 'nieuwe' toestelsituaties. Hieronder zal ik elke situatie even kort toelichten.
2 trapezoïdes met een omgekeerde bank ertussen. Deze bank is bevestigd met stokken en touwtjes. De kinderen moesten hier over de bank balanceren. Bij de meesten werd hier geassisteerd met een stok. Daarna mochten de kinderen er af klimmen of springen.

Hier zie je twee halve opgerolde matten. Het was de bedoeling dat de kinderen de handen er schuin opzetten en er daarna opsprongen. Dus een soort halve wendsprong. Dit was nieuw voor de kinderen. Maar het ging al erg goed.

Bij deze situatie lag er een omgekeerde bank op een kastdeel. Hierdoor wordt een soort wip gecreeërd, die naar beneden gaat wanneer de kinderen er over lopen. Ook hierbij werd geassisteerd met een stok.

Op deze kast staan 4 pionnen die de kinderen er met ballen vanaf moeten gooien, Hier gaat het dus om het mikken. Ik had twee hoepels achter elkaar gelegd, de kinderen konden dan zelf kiezen van welke afstand ze gingen gooien.

Hier zie je de brug met een dikke mat. Er werd bij dit toestel vrij gespeeld. Duikelen, hangen en andere trucjes, je zag hier vanalles terug!

Bij deze bank liggen er hoepels naast. Het was de bedoeling dat de kinderen van hoepel naar hoepel een wendsprong maakten. Voor de meesten was dit nog erg moeilijk. Daarom mochten ze een 'tussenstop' maken op de bank zelf, waardoor ze in twee keer over de bank sprongen.

Tot slot was er nog een open kast, ook hier lagen drie hoepels achter elkaar. Vanuit de hoepels probeerden de kinderen de pittenzakjes in de kast te gooien. Bij deze situatie werd er dus ook geoefend met het mikken.

Halverwege de les heb ik een korte pauze ingelast, waarin we een dansje deden. Deze keer was dat gooi het er maar uit (Hockey Pockey).

Aan het einde van de les mochten er weer twee kinderen een spel of een dansje kiezen wat ze wilden doen.
Er werd gekozen voor Anne Maria Koekoek: het spel dat ik vorige week had geïntroduceerd. Ook werd er gekozen voor de Kabouterdans van Kabouter Plop.

De les was wederom erg leuk deze week. Op naar de volgende!

Laat gerust een reactie achter, dit vind ik erg leuk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten