zaterdag 12 mei 2012

Zaterdag 12 mei

Vandaag ben ik de les gestart met verschillende vormen van bewegen op muziek (rennen, springen, huppelen, op handen en voeten enz.). De kinderen maakten deze beweging wanneer de muziek aan stond. Als de muziek uit ging, moest iedereen snel naar een verzamelplek (dikke mat, kring met hoepels, tegen de muur enz.).
Hierna wilde ik het spel achtervolgen doen:


Ik ben gestart zodra alle kinderen een eigen hoepel hadden en er 1 hoepel vrij was. Het kind links van die hoepel mocht dan naar de lege hoepel stappen. Zo ging ik de hele kring rond. Later vervolgd door naar de hoepel springen, op 2 voeten en op 1 voet, en als een kikkerspringen. Het echte spel zoals hierboven beschreven, lijkt me nog een stapje te ver.



Na een kwartiertje ben ik gestart met de uitleg over de les. De kinderen gaan hierbij is stroomvorm alle toestellen langs. Tussen de verschillende toestellen liggen hoepels, blokjes, ringen, touwen e.d. waar de kinderen over moeten lopen. Verder staan er ook nog paaltjes waarbij de kinderen kunnen slalommen.
De toestellen die ik vandaag had opgebouwd waren:

2 kastdelen, 4 touwen en 4 kleine matjes. Hierbij konden de kinderen vanuit de kasten naar de matjes zwaaien. Voor sommigen was dit echter nog lastig. Daarom heb ik de situatie later aangepast. Toen stonden de 2 kasten tegenover elkaar (van kast naar kast zwaaien) en de matjes lagen ook tegenover elkaar (van matje naar matje zwaaien). Hierdoor konden de kinderen zelf kiezen welke hoogte ze prettiger vonden.



Omgekeerde bank tegen de muur met een matje. In eerste instantie had ik deze bank tegen de muur gezet, zodat de kinderen zichzelf konden helpen door gebruik te maken van de muur. Later bleek ik een hulpleiding over te hebben. Zij is hier bij gaan staan en heeft de kinderen die het niet alleen durfden geholpen met een stok. De 'juf' houdt deze stok dan aan 1 kant vast en de kinderen kunnen de stok dan met 1 of 2 handen vasthouden.



2 trapezoïdes, 2 banken en een dikke mat. Bij deze situatie klommen de kinderen bij de linker trapezoïde omhoog. Daarna konden ze zelf over de bank lopen en bij de rechter trapezoïde omlaag springen. Vanuit de dikke mat gingen ze over de ringen naar de bank. Hier konden ze overheen glijden op hun buik, of over kruipen.



2 paar ringen met trapezestokken en halve lange matten. Hier konden de kinderen aan de trapezestokken zwaaien. Later werd hier ook geschommeld.



2 matjes met een springplank er onder. Doordat de springplank hieronder ligt, kunnen de kinderen hier makkelijker een koprol maken. Sommigen rolden hier ook om hun lengte as. Zij gingen dan bovenaan liggen en rolden over hun buik/rug naar beneden.



Wandrek met een dikke mat. Dit toestel zal voor de meesten wel bekend zijn. De kinderen konden hier omhoog klimmen (max. tot aan de lintjes) en dan aan het wandrek gaan hangen om zo omlaag te springen.


Zoals altijd heb ik het laatste kwartier van de les ook weer 2 spellen/dansjes gedaan die door de kinderen gekozen waren. Vandaag was er wederom gekozen voor Roodkapje. Ook werd er gekozen voor het dansje 'Superman' dat ik voor de vakanttie had geïntroduceerd.


Dit was een erg geslaagde les.
Hoe zagen jullie lessen er deze week uit? Ik ben erg benieuwd!


3 opmerkingen:

  1. Ziet er uit als een leuke les! :)
    Hoe lang heb je eigenlijk voor je lessen?
    Ik weet niet hoe goed de koprol is, maar misschien is het leuk voor de beteren om ook een achteruit koprol te maken voor de uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje!
      De lessen duren een uurtje. Meestal kwartier inleiding, half uur kern, kwartier slot.
      Kopral achteruit heb ik idd ook al vaker geprobeerd met sommigen. Vooral op zo'n schuin vlak goed te doen;)

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen