zaterdag 19 mei 2012

Zaterdag 19 mei Ouder en kind les

Vandaag was het ouder en kind les. Alle kinderen hadden hun vader of moeder meegenomen naar de gymles. Zij deden mee met de spellen en konden kijken wat hun kinderen allemaal al konden.

Ik ben de les gestart met blokjes klappen. Wanneer ik 1 keer in de blokjes klapte moest iedereen op de billen gaan zitten. Daarna klapte ik 2 keer en moest iedereen gaan staan. Dit heb ik een aantal keren herhaald. Het ging erg goed, daarom heb ik het uitgebreid met 3 keer klappen (op de knieƫn zitten) en later ook nog met 4 keer klappen (op de buik liggen). Het was erg leuk om te zien hoe fanatiek iedereen meedeed (ook de ouders!).
Na dit spel gingen de kinderen samen met hun papa of mama door de zaal rennen op de muziek. Wanneer de muziek stopte, moest iedereen stil blijven staan. Dit heb ik herhaald met andere bewegingsvormen: huppelen, springen, hinkelen, voetje voor voetje lopen, achteruit lopen.

Daarna begon het 'echte' gymmen voor de kinderen. In stroomvorm gingen ze samen met hun papa of mama alle toestellen langs. Hieronder zal ik een korte uitleg geven bij mijn toestelsituaties.
Drie kast(delen) in verschillende hoogtes met een matje erachter. Hier was het de bedoeling dat de kinderen op de kasten klommen en daarna er van af sprongen. Dit heb ik voor sommige kinderen uitgebreid met een koprol op de kast. Ook waren er een aantal meisjes die een halve draaisprong van de kast af maakten.

De lage houten balk. Hier stond een hulpleiding bij die een stok vast had. De kinderen kunnen deze stok dan vasthouden. De kinderen die er al zelfstandig overheen konden lopen, probeerden ook om op hun tenen over de balk heen te lopen. Sommigen probeerden ook een sprong te maken op de balk.

Een gekantelde bank aan een trapezoide (bevestigd met een stok die achter de trapezoide is geklemd) en een korf om pittenzakjes doorheen te gooien. Ook bij dit toestel werden de kinderen door de hulpleiding geholpen met een stok. Daarna konden ze proberen om een pittenzakje door de korf te gooien. Ten slotte mochten ze van de trapezoide afspringen of klimmen.

Springplank onder een halve lange mat. Hier konden de kinderen een rol voorover maken. Sommigen konden dit zelfs achterover!

Hier staat een trapezoide opgebouwd met twee banken eraan, op die banken ligt een dikke mat (die ook met touwtjes is vastgemaakt). Aan de achterkant konden de kinderen omhoog klimmen. Ook hier konden ze proberen om een rol voorover te maken.

Tussen de toestellen had ik nog verschillende 'kleine' dingen om de toestellen met elkaar te verbinden. Dit waren: loopklossen, skippyballen, een dik touw en ringen om overheen te lopen.

Het laatste kwartier startte ik met het opruimen van alle kleine matjes. Dit heb ik samen gedaan met de kinderen en de ouders. De kinderen vinden het altijd erg leuk om de matjes op te ruimen!
Toen de matjes opgeruimd waren, heb ik het spel van het zigeunerkindje gedaan (denk bij iedereen wel bekend). De laatste paar minuten heb ik het dansje van Superman nog eens herhaald, zodat ook de ouders dit een konden zien en meedoen.

Het was een erg geslaagde les! Ook de ouders hebben vanalles mee kunnen doen. Van verschillende ouders kreeg ik te horen dat de les leuk was. Ik was dus ook weer blij! :)

Laat gerust in een reactie achter wat jij voor een les hebt gegeven deze week, of wat er deze week op de planning staat. Ik vind dit erg leuk om te lezen en inspiratie uit op te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten